Cerita Ceritet

Cerita Ceritet
Citer aper ek

Monday, December 6, 2010

APA ADA PADA PERKATAAN...

Dok sembang-sembang dgn gang Beyond, tiba-tiba teringat citer-citer masa sekolah dulu. Korang mesti ada perkataan yang korang ingat dari dulu sampai sekarang mana asal usul perkataan tertentu kan.
Just nak share satu cerita ceritet:


Pada zaman dulu-dulu waktu orang puteh datang Tanah Melayu, depa selalu tengok orang Melayu main layang-layang. Bila depa tengok layang-layang tu naik tinggi depa terpegun lalu berkata "WOW!" Tapi Orang Melayu ingatkan Orang Puteh ni panggil layang-layang tu "Wau". Maka lekatlah nama Wau pada layang-layang tadi. Nak jadi kisah pulak bila layang-layang tu terjatuh atas pokok, Orang-Orang Melayu dok sebut "Kait!" "Kait" (suruh kait layang2 tu dari pokok). Bila Orang Puteh dengaq dia ingatkan si layang-layang tu "Kite" so dapatlah nama "Wau & Kite".




Lagi satu cerita gak pasal Orang Puteh nie, depa nie jugak suka jalan-jalan kat kampung tengok orang-orang Melayu menari. Tapi bila orang Melayu ajak join sekaki depa tak mau. Depa pun cakap "Wrong Gang". Yang Orang Melayu kita pulak ingatkan tarian yang depa dok menari tu Orang Puteh panggil "Ronggeng". Maka lekatlah nama tu sampai hari nie. 




Itu adalah sebahagian dari perkataan-perkatan yang dikongsi dari orang-orang lama yang mungkin tidak dibukukan tapi make sense untuk generasi baru fikirkan. Banyak perkataan kita hari ini di "direct translate" dari bahasa Inggeris tapi sebenarnya perkataan orang dulu-dulu especially negeri taklukan Inggeris memang mempunyai persamaannya contohnya orang Penang kata Beranda = Verandah, Kona = Corner, etc.. 
Jadi fikir-fikirlah mungkin banyak makna di sebalik setiap perkataan yang kita tuturkan seharian & memberi lain pengertian kepada setiap orang yang mendengarnya.

No comments:

Post a Comment